Δευτέρα 22 Αυγούστου 2011

Ανακοίνωση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ σχετικά με το νέο νόμο – πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση



Σε μια εποχή που η Παιδεία αναζητά άμεσες λύσεις και η ανεργία στους νέους ανθρώπους φθάνει το 40%, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιλέγει να κάνει παρασκηνιακή πολιτική, αντί να φέρει ριζικές τομές στην ανώτατη εκπαίδευση. Το νομοσχέδιο που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή αποτελεί δυστυχώς μία απο τις χειρότερες σελίδες στην ιστορία των ελληνικών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, καθώς εισάγει τα ακαδημαϊκά ιδρύματα στο πεδίο του κομματικού βολέματος. Με μία διάταξη, που γυρίζει τα ΑΕΙ πολλά χρόνια πίσω, το Υπουργείο Παιδείας εγκαθιδρύει το θεσμό του Συμβουλίου, στο οποίο όπως αναφέρεται στο προσχέδιο νόμου θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν και εξωτερικά μέλη που θα διορίζονται από την επικρατούσα κομματική τάση σε κάθε ίδρυμα και θα λαμβάνουν την ανάλογη αργομισθία. Μάλιστα, το σχέδιο νόμου προβλέπει πως οι θέσεις αυτές θα μπορούν να καταληφθούν από «προσωπικότητες» στις οποίες προνοεί να συγκατελέγονται ακόμα και βουλευτές.

Πρόκειται λοιπόν να ξεκινήσει, ένα άνευ προηγουμένου κομματικό «αλισβερίσι» για τον έλεγχο των διοικήσεων των ιδρυμάτων, προκειμένου να βολευθούν οι ημέτεροι κάθε πλευράς. Την ίδια στιγμή μάλιστα, που με τα γνωστά επικοινωνιακά τρικ που τη διακρίνουν, η κα. Διαμαντοπούλου δηλώνει με κάθε ευκαιρία πως επιθυμεί να «αποκομματικοποιηθούν» τα ιδρύματα, χαρακτηρίζοντας με τον τρόπο αυτό τους εκπροσώπους των φοιτητών, οι οποίοι όμως είναι ευρέως γνωστό πως ουσιαστικά δε συμμετέχουν στη λήψη ζωτικών αποφάσεων για τα ιδρύματα, ήδη από το 2007 με το νόμο Γιαννάκου (οι πρυτανικές εκλογές πλέον διεξάγωνται έπειτα απο καθολική ψηφοφορία – οι φοιτητές δε συμμετέχουν πλέον στις συνελεύσεις ειδικής σύνθεσης, όπου συζητούνται οι κρίσεις καθηγητών, τα ερευνητικά προγράμματα κ.α.)

Αλλά και πέρα από την κομματικοποίηση των ιδρυμάτων, ο νέος νόμος – πλαίσιο αποτελεί ένα ακόμα πλήγμα στο εισόδημα των ελληνικών οικογενειών. Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί, το νέο νομοσχέδιο καταργεί τις «πτυχιακές εξεταστικές» των τελειόφοιτων μέσα από τις οποίες ολοκλήρωναν συντομότερα τις σπουδές τους, χρεώνοντας έτσι με περισσότερα ενοίκια την ελληνική οικογένεια. Μεταφέρει την ευθύνη της στέγασης στα ιδρύματα, γεγονός που σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση των ιδρυμάτων, θα οδηγήσει σε υποβάθμιση έως και κλείσιμο των φοιτητικών εστιών. Μεταφέρει την ευθύνη της σίτισης στα ιδρύματα, γεγονός που σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση, θα μειώσει τον αριθμό των φοιτητών που θα μπορούν να τρώνε δωρεάν στις φοιτητικές λέσχες. Μειώνει το διαθέσιμο χρόνο σπουδών για τους εργαζόμενους φοιτητές καθώς το καθεστώς μερικής φοίτησης απαιτεί σύμβαση εργασίας, την ίδια στιγμή που η Κυβέρνηση γνωρίζει πως η μαύρη εργασία ανθεί στις νεαρές ηλικίες αλλά δυστυχώς οι οικονομικές δυσκολίες ωθούν πολλούς νέους να απασχολούνται χωρίς ασφάλιση.

Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ την έχουμε καλέσει επανειλημμένα να προχωρήσει σε πραγματικό διάλογο, προκειμένου να αλλάξουμε ριζικά τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας. Εκείνη όμως εφαρμόζει τακτικές που συνδέονται με το πιο απεχθές παρελθόν του ΠΑΣΟΚ, «περνώντας» το νομοσχέδιο καλοκαίρι, όταν τα ιδρύματα θα είναι κλειστά και οι φοιτητές απόντες.

Δυστυχώς όμως χάνει μια χρυσή ευκαιρία για πραγματικές τομές στα ελληνικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ σε τομείς όπως η σύνδεση με την αγορά εργασίας, ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, έρευνα κ.α. Αλλά οι φοιτητές έχουν μνήμη και κρίση. Την καλούμε λοιπόν να πάρει πίσω το νόμο – κομματικοποίησης των ιδρυμάτων - και να ασχοληθεί με τα πραγματικά προβλήματα. Να προσφέρει λύσεις στη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας (τη στιγμή που η ανεργία καλπάζει) και να αναζητήσει τρόπους για δωρεάν παιδεία στην πράξη και όχι στα λόγια.

Αν θεωρεί, πως απαλλάσσεται από ένα μπελά, διαλύοντας τη δυναμική του φοιτητικού κινήματος, (ιδιαίτερα σε μία χρονιά που η συμμετοχή στις φοιτητικές εκλογές σημείωσε ρεκόρ των τελευταίων ετών με 135.000 φοιτητές να συμμετέχουν), πλανάται πλάνη οικτρά. Ας μην ξεχνά η κα. Διαμαντοπούλου πως αυτή την εβδομάδα οι Σχολές «ανοίγουν» ξανά, και τώρα είναι που αρχίζουν όλα.

.